ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENERS (B2B)
Deze algemene voorwaarden zijn vanaf 15 Juli 2023 van toepassing.
Artikel 1. Definities
- De eenmanszaak Zoom Interior Design, gevestigd en kantoorhoudend te Kerkrade (6466 XL) aan de Seringenstraat 19, ingeschreven in het handelsregister onder nummer 91366380, hierna te noemen: “Dienstverlener”.
- De wederpartij van Dienstverlener, hierna te noemen: “Opdrachtgever”.
- Dienstverlener en Opdrachtgever tezamen worden aangeduid als “Partijen”, en ieder afzonderlijk als “Partij”.
- Met de “Overeenkomst” wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen P
- Met de “Opdracht” wordt bedoeld de opdracht die Opdrachtgever conform de Overeenkomst aan Dienstverlener verleent.
Artikel 2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn, bij uitsluiting van eerdere toepasselijke algemene voorwaarden, van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten, facturen en leveringen van diensten en/of goederen door of namens D
- Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door Partijen is overeengekomen.
- De Overeenkomst bevat voor Dienstverlener uitsluitend inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
- De toepasselijkheid van algemene of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op alle overeenkomsten met Dienstverlener voor de uitvoering waarvoor derden worden betrokken.
Artikel 3. Betaling
- Facturen moeten binnen 14 dagen na factuurdatum zijn betaald, tenzij Partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
- Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door Dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.
- Betaalt Opdrachtgever een factuur niet binnen de overeengekomen of op de factuur vermelde termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is Dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, of de lopende Overeenkomst geheel of gedeeltelijk, zonder rechtelijke tussenkomst ontbonden te verklaren, één en ander onverminderd de overige rechten van Dienstverlener.
- Blijft Opdrachtgever in gebreke, dan zal Dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van O Wanneer Opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van Opdrachtgever zijn de vorderingen van Dienstverlener op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert Opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de Opdracht door Dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Dienstverlener te betalen.
Artikel 4. Aanbiedingen en offertes
- De aanbiedingen van Dienstverlener zijn hooguit één maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
- Levertijden in offertes zijn indicatief en geven Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij Partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5. Prijzen
- De in deze algemene voorwaarden, op aanbiedingen, offertes, facturen en in alle correspondentie van Dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
- De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de Dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de Overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- Ten aanzien van de dienstverlening kunnen Partijen bij de totstandkoming van de Overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
- Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
- De gebruikelijke tarieven van Dienstverlener op de publicatiedatum van deze algemene voorwaarden bedragen EUR 225,00 (zegge: tweehonderdvijfentwintig euro) per uur en een reisvergoeding van EUR 0,75 (zegge: vijfenzeventig eurocent) per kilometer. Deze gebruikelijke tarieven worden in overeenstemming met het in het zesde artikel bepaalde geïndexeerd.
- Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij Dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Dienstverlener Opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de Opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt. Voorgenoemde richtprijs en de procentuele verhoging betreft het nettobedrag.
- Tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen, worden gefactureerde uurlonen en kilometervergoedingen altijd naar boven afgerond.
Artikel 6. Prijsindexering
- De bij het aangaan van de Overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Dienstverlener heeft het recht de aan Opdrachtgever te berekenen vergoedingen tweemaal per jaar, per 1 januari en 1 juli, aan te passen en te verhogen met de publicatiecijfers die dan door het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn gepubliceerd. Opdrachtgever stemt in met deze inflatiecorrectie.
- Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan O
Artikel 7. Informatieverstrekking door Opdrachtgever
- Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de Opdracht relevant is beschikbaar aan
- Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die Dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de Opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de Opdracht niet anders voortvloeit.
- Indien Opdrachtgever algemene en/of bijzondere persoonsgegevens van, maar niet beperkt tot, zijn medewerkers, klanten of cliënten aan Dienstverlener beschikbaar stelt, garandeert Opdrachtgever daarmee automatisch, zonder dat daarvoor een separate schriftelijke bevestiging door Opdrachtgever nodig is, dat hij daartoe alle benodigde toestemmingen van iedere belanghebbende heeft ontvangen, zodat Dienstverlener deze persoonsgegevens direct en zonder enige verdere inspanning en/of verificatie mag gebruiken.
- Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener voor iedere schade, welke is ontstaan bij Opdrachtgever dan wel bij derden, in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in de leden 1 tot en met 4 gestelde.
- Indien en voor zover Opdrachtgever dit verzoekt, retourneert Dienstverlener de betreffende bescheiden.
- Stelt Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de Opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van O
Artikel 8. Intrekking Opdracht
- Het staat Opdrachtgever vrij om de Opdracht aan Dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
- Wanneer Opdrachtgever de Opdracht voortijdig beëindigt, blijft de Opdrachtgever verplicht de overeengekomen prijs voor de dienstverlening en de gemaakte onkosten van Dienstverlener te betalen.
Artikel 9. Uitvoering van de Overeenkomst
- Dienstverlener voert de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
- Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever dat Dienstverlener tijdig kan beginnen aan de O
Artikel 10. Contractduur Opdracht
- De Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de Overeenkomst iets anders voortvloeit of Partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Zijn Partijen binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet Opdrachtgever Dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11. Wijziging van de Overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de Opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen Partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Indien Partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht Dienstverlener Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
- Indien Partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft Dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12. Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens Opdrachtgever niet aan Dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, (computer)virussen, stakingen, slechte weersomstandigheden, publieke gezondheiden werkonderbrekingen.
- Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan Dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang Dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben Partijen het recht de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
- Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 13. Verrekening
Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan Dienstverlener te verrekenen met een vordering op Dienstverlener.
Artikel 14. Opschorting
Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze Overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 15. Overdracht van rechten
Rechten van een Partij uit deze Overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere Partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 16. Verval van de vordering
Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door Dienstverlener vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 17. Garantie
Partijen zijn een Overeenkomst met een dienstverlenend karakter aangegaan, welke voor Dienstverlener enkel een inspanningsverplichting bevat en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 18. Verzekering
- Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende Overeenkomst, alsook zaken van Dienstverlener die bij Opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
- Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 19. Aansprakelijkheid Dienstverlener
- Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze Overeenkomst, tenzij Dienstverlener de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.
- Indien Dienstverlener aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van de Overeenkomst.
- Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- In het geval dat Dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan Opdrachtgever, bedraagt de schade niet meer dan het reeds ontvangen honorarium, met een maximum van EUR 5.000,00 (zegge: vijfduizend euro). Bij opdrachten met een looptijd van langer dan een half jaar geldt een verdere begrenzing tot maximaal het declaratiebedrag over de laatste 6 maanden, met een maximum van EUR 5.000,00 (zegge: vijfduizend euro).
- Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiend uit of verband houdende met de uitvoering van de Overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald.
- De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als Dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door Dienstverlener bij de uitvoering van de Opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
- Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van Dienstverlener voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener, zijn leidinggevende of ondergeschikten.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de Overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 20. Aansprakelijkheid Opdrachtgever
- Ingeval de Opdracht wordt verstrekt door meer dan één natuurlijke persoon en/of meer dan één rechtspersoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die Opdracht aan Dienstverlener verschuldigd zijn.
- Wordt de Opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé Opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van Opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van Opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.
Artikel 21. Vrijwaring
De Opdrachtgever vrijwaart Dienstverlener van alle (toekomstige) aanspraken van derden, die verband houden met de door Dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 22. Klachtplicht
- Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan Dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat Dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 23. Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
- De bij Opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van Dienstverlener totdat Opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan Dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan Dienstverlener worden tegengeworpen.
- Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
- Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft Dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat Opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
- In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van Opdrachtgever zijn de verplichtingen van Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 24. Intellectueel eigendom
- De intellectuele eigendomsrechten van Dienstverlener omvatten alle rechten die direct of indirect verband houden met de diensten, app, website, internetdomeinnamen en content, architectuurplaten, ontwerpen, tekeningen, software, documentatie, de technologie met betrekking tot diensten en goederen, logo´s, afbeeldingen,, inclusief, maar niet beperkt tot auteursrechten, databaserechten, handelsmerken, ontwerprechten, rekeningenrechten, modellenrechten, octrooien en alle andere wereldwijde exclusieve en niet exclusieve rechten zoals die nu en in de toekomst voorkomen, worden verleend of overgedragen.
- Dienstverlener is en blijft exclusief eigenaar van alle intellectuele eigendoms
- De aan Opdrachtgever verstrekte licentie is strikt persoonlijk, beperkt, herroepbaar, niet overdraagbaar, niet sublicentieerbaar en niet-exclusief. Deze licentie is tevens strikt beperkt tot het doel van de Overeenkomst waarvoor Dienstverlener deze licentie aan Opdrachtgever heeft verstrekt. De licentie mag door Opdrachtgever niet voor andere doeleinden worden gebruikt.
- Opdrachtgever stemt er mee in dat zij de diensten of enig materiaal of enige informatie aan haar ter beschikking gesteld, niet zal kopiëren, reproduceren, wijzigen, openbaar weergeven, opnieuw publiceren of uploaden, plaatsen, verzenden, doorverkopen, distribueren, of anderzijds aan derden ter beschikking stelt.
- Opdrachtgever neemt passende maatregelen om de intellectuele eigendomsrechten van Dienstverlener te beschermen en misbruik te voorkomen.
- Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door Dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze Overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.
Artikel 25. Geheimhouding
- Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Dienstverlener ontvangt en alle andere informatie betreffende de Dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de Dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel en betrokken derden de genoemde informatie ook geheimhoudt.
- De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die op het moment dat Opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door Opdrachtgever van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
- waarvan Opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door Dienstverlener;
- die de Opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan Opdrachtgever te verstrekken; of
- die door Opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
- In het bijzonder houdt Opdrachtgever uitdrukkelijk informatie over de inhoud, afgesproken voorwaarden en financiële vergoedingen voor de Overeenkomst met Dienstverlener strikt geheim. Deze geheimhouding betreft uitdrukkelijk ook de door Opdrachtgever ontvangen offertes en facturen.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze Overeenkomst en voor een periode van vijf jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 26. Niet-overname personeel
Opdrachtgever neemt geen medewerkers van Dienstverlener (of van gelieerde ondernemingen of van ondernemingen waarop Dienstverlener ter uitvoering van deze Overeenkomst een beroep heeft gedaan en/of die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de Overeenkomst) in dienst. Ook laat Opdrachtgever hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken. Dit verbod geldt gedurende de looptijd van de Overeenkomst en tot vijf jaar na beëindiging daarvan. Op dit verbod geldt één uitzondering: Partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden voor zover die schriftelijk zijn vastgelegd.
Artikel 27. Boetebeding
- Overtreedt Opdrachtgever artikel 24 van deze algemene voorwaarden over intellectuele eigendomsrechten, dan verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van EUR 500.000,00 (zegge: vijfhonderdduizend euro) voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van EUR 25.000,00 (zegge: vijfentwintigduizend euro) voor elke dag, een gedeelte van de dag daaronder begrepen, dat die overtreding voortduurt.
- Overtreedt Opdrachtgever artikel 25 van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van EUR125.000,00 (zegge: honderdvijfentwintigduizend euro) voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van EUR 000,00 (zegge: tienduizend euro) voor elke dag, een gedeelte van de dag daaronder begrepen, dat die overtreding voortduurt.
- Overtreedt Opdrachtgever artikel 26 van deze algemene voorwaarden over de overname van personeel, dan verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van EUR250.000,00 (zegge: tweehonderdvijftigduizend euro) voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van EUR 000,00 (zegge: tienduizend euro) voor elke dag, een gedeelte van de dag daaronder begrepen, dat die overtreding voortduurt.
- De in het eerste tot en met derde lid van dit artikel bedoelde boetes zijn ongeacht of de overtreding aan Opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste tot en met derde lid van dit artikel bedoelde boetes doet geen afbreuk aan de overige rechten van Dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete een schadevergoeding te vorderen.
Artikel 28. Wijziging
- Dienstverlener is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal Dienstverlenerzoveel mogelijk vooraf met Opdrachtgever
Artikel 29. Overgang van rechten
- Rechten van Opdrachtgever uit een Overeenkomst tussen Partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Dienstverlener.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 30. Vervanging bij nietigheid
Indien deze algemene voorwaarden nietige bepalingen bevat, leidt dit niet tot nietigheid van de overige bepalingen in deze algemene voorwaarden. De nietige bepaling zal worden vervangen door een rechtsgeldige bepaling die zo veel mogelijk overeenkomt met de bedoelingen van Partijen bij de nietige bepaling.
Artikel 31. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst tussen Partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Dienstverleneris gevestigd/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen Partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 32. Slotbepalingen
- Aan de opschriften bij de artikelen komt geen zelfstandige betekenis toe.
- Behoudens schriftelijke kennisgeving door één der Partijen aan de andere Partij ter zake een adreswijziging, gelden in de Overeenkomst genoemde kantooradressen van Partijen als adressen aan welke Partijen rechtsgeldig jegens elkaar kennisgevingen kunnen richten.
- Deze algemene voorwaarden bevat alle afspraken die tussen Partijen terzake van de verrichting van de Opdracht zijn gemaakt. Deze algemene voorwaarden treedt in de plaats van alle mondelinge en/of schriftelijke afspraken tussen Partijen ter zake de Opdracht.
- Wijzigingen in of aanvullingen op de bepalingen van de algemene voorwaarden worden na wederzijds akkoord tussen Partijen van kracht door middel van een door beide Partijen ondertekend schrijven, dat aan de Overeenkomst wordt gehecht en daarvan wordt geacht deel uit te maken.
- In alle gevallen waarin de onderhavige algemene voorwaarden of Overeenkomst niet voorziet, beslist Opdrachtnemer.
- Dienstverlener verklaart op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten, facturen en leveringen van diensten en/of goederen zijn eigen algemene voorwaarden van toepassing, waarbij hij deze algemene voorwaarden aan Opdrachtgever ter hand heeft gesteld. Tegelijkertijd verklaart Opdrachtgever de algemene voorwaarden van Dienstverlener te hebben ontvangen en met alle bepalingen in te stemmen. Opdrachtgever zal haar eigen algemene voorwaarden niet van toepassing verklaren. Opdrachtgever verklaart en accepteert dat uitsluitend de algemene voorwaarden van Dienstverlener van toepassing zijn.
- Door acceptatie door Opdrachtgever van een uitgebrachte offerte door Dienstverlener, verklaart Opdrachtgever dat zij de inhoud en de gevolgen van deze algemene voorwaarden heeft begrepen en daarmee met alle bepalingen in deze algemene voorwaarden instemt.