LEVERINGSVOORWAARDEN
Deze leveringsvoorwaarden zijn vanaf 15 Juli 2023 van toepassing.
Artikel 1. Definities
- De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zoom Interior Design, gevestigd en kantoorhoudend te Kerkrade (6466 LZ) aan de Spekhofstraat 15, ingeschreven in het handelsregister onder nummer 91366380, hierna te noemen: “Leverancier”.
- De wederpartij van Leverancier, hierna te noemen: “Klant”.
- Leverancier en Klant tezamen worden aangeduid als “Partijen”, en ieder afzonderlijk als “Partij”.
- Met de “Overeenkomst” wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen P
Artikel 2. Toepasselijkheid leveringsvoorwaarden
- Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Leverancier.
- Afwijken van deze leveringsvoorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door Partijen is overeengekomen.
- De Overeenkomst bevat voor Leverancier uitsluitend inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
- De toepasselijkheid van algemene of andere voorwaarden van Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3. Betalingen en betalingstermijn
- Leverancier mag bij het aangaan van de Overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
- Klant dient betalingen achteraf binnen 7 dagen na levering van het product te hebben voldaan.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien Klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Leverancier de Klant een aanmaning hoeft te sturen dan wel in gebreke hoeft te stellen.
- Leverancier behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 4. Gevolgen niet tijdig betalen
- Betaalt Klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Leverancier gerechtigd de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer Klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Leverancier.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Leverancier zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van Klant, zijn de vorderingen van Leverancier op Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de Overeenkomst door Leverancier, dan is hij nog steeds verplicht de volledige overeengekomen prijs aan Leverancier te betalen.
Artikel 5. Recht van reclame
- Zodra de klant in verzuim is, is Leverancier gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan Klant geleverde producten.
- Leverancier roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
- Zodra Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient Klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Leverancier, tenzij Partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt.
- De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van Klant.
Artikel 6. Opschortingsrecht
Tenzij Klant een consument is, doet Klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze Overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7. Retentierecht
- Leverancier kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van Klant onder zich houden, totdat Klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Leverancier heeft voldaan, tenzij Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit Klant nog betalingen verschuldigd is aan Leverancier.
- Leverancier is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die Klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Artikel 8. Verrekening
Tenzij Klant een consument is, doet Klant afstand van zijn recht om een schuld aan Leverancier te verrekenen met een vordering op Leverancier.
Artikel 9. Eigendomsvoorbehoud
- Leverancier blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat Klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Leverancier, met inbegrip van vorderingen over het tekortschieten in de nakoming van de Overeenkomst.
- Tot die tijd kan Leverancier zich te allen tijde beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op Klant, mag Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien Leverancier een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de Overeenkomst als ontbonden en heeft Leverancier het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
Artikel 10. Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Leverancier, tenzij Partijen anders zijn overeengekomen.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door Klant aangegeven adres.
- Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Leverancier het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat Klant een verlate levering niet aan Leverancier kan tegenwerpen.
Artikel 11. Levertijd
- De door Leverancier opgegeven levertijden zijn indicatief en geven Klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De levertijd vangt aan nadat de door Klant voor akkoord getekende offerte aan Leverancier door Leverancier schriftelijk dan wel elektronisch aan Klant is bevestigd.
- Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft Klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de Overeenkomst te ontbinden, tenzij Leverancier niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of Partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Artikel 12. Feitelijke levering
Klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
Artikel 13. Levering zaken in opdracht
- Klant is verplicht de in zijn opdracht door Leverancier geproduceerde zaken af te nemen.
- Wanneer zaken na het verstrijken van de levertijd niet door de klant zijn afgenomen, blijven deze ter beschikking staan van Leverancier. Niet afgenomen zaken worden voor rekening en risico van de klant opgeslagen. Leverancier mag altijd gebruik maken van de bevoegdheid van artikel 6:90 BW.
Artikel 14. Levering en overgang van risico
Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van een gekochte zaak gaat op Klant over op het moment waarop de zaak in de macht van Klant wordt gebracht.
Artikel 15. Transportkosten
Transportkosten zijn voor rekening van Klant, tenzij Partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Artikel 16. Verpakking en verzending
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient Klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur dan wel bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Leverancier niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien Klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Leverancier, bij gebreke waarvan Leverancier niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
Artikel 17. Verzekering
- Klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
-
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van onderliggende Overeenkomst;
- zaken van Leverancier die bij Klant aanwezig zijn; en
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.
- Klant geeft op eerste verzoek van Leverancier de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 18. Bewaring
- Indien Klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van Klant.
Artikel 19. Garantie
- Wanneer Partijen een Overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Leverancier enkel een inspanningsverplichting en dusgeen resultaatsverplichting.
- De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door Klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van de Overeenkomst tussen Partijen, gaat over op Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van Klant in ontvangst neemt.
Artikel 20. Uitvoering van de Overeenkomst
- Leverancier voert de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Leverancier heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
- De uitvoering van de Overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door Klant.
- Het is de verantwoordelijkheid van Klant dat Leverancier tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de Overeenkomst.
- Indien Klant er niet voor heeft gezorgd dat Leverancier tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de Overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van Klant.
Artikel 21. Informatieverstrekking door Klant
- Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Leverancier.
- Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de Overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover Klant dit verzoekt, retourneert Leverancier de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Leverancier redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de Overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van Klant.
Artikel 22. Duur van de Overeenkomst betreffende een dienst
- De Overeenkomst tussen Leverancier en Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de Overeenkomst iets anders voortvloeit of Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de Overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, dan wel een consument de Overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de Overeenkomst van rechtswege eindigt.
- Zijn Partijen binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant Leverancier schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 23. Opzeggen Overeenkomst dienst voor onbepaalde tijd
- De klant kan een Overeenkomst voor een dienst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.
- Een consument heeft het recht een Overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 24. Uitvoering van een dienst
- Leverancier zal zich inspannen om de dienstverlening naar beste kunnen uit te voeren en garandeert de vastgelegde afspraken tijdig en volledig na te komen, één en ander conform de wet en maatschappelijke gebruik en met inachtneming van de zorg van een goed dienstverlener op grond van artikel 7:401 BW.
- Indien Leverancier op enig moment voorziet dat zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet naar behoren kunnen worden nagekomen, dient Leverancier Klant hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
Artikel 25. Intellectueel eigendom
- De intellectuele eigendomsrechten van Leverancier omvatten alle rechten die direct of indirect verband houden met de diensten, app, website, internetdomeinnamen en content, architectuurplaten, ontwerpen, tekeningen, software, documentatie, de technologie met betrekking tot diensten en goederen, logo´s, afbeeldingen,, inclusief, maar niet beperkt tot auteursrechten, databaserechten, handelsmerken, ontwerprechten, rekeningenrechten, modellenrechten, octrooien en alle andere wereldwijde exclusieve en niet exclusieve rechten zoals die nu en in de toekomst voorkomen, worden verleend of overgedragen.
- Leverancier is en blijft exclusief eigenaar van alle intellectuele eigendoms
- De aan Klant verstrekte licentie is strikt persoonlijk, beperkt, herroepbaar, niet overdraagbaar, niet sublicentieerbaar en niet-exclusief. Deze licentie is tevens strikt beperkt tot het doel van de Overeenkomst waarvoor Leverancier deze licentie aan Klant heeft verstrekt. De licentie mag door Klant niet voor andere doeleinden worden gebruikt.
- Klant stemt er mee in dat zij de diensten of enig materiaal of enige informatie aan haar ter beschikking gesteld, niet zal kopiëren, reproduceren, wijzigen, openbaar weergeven, opnieuw publiceren of uploaden, plaatsen, verzenden, doorverkopen, distribueren, of anderzijds aan derden ter beschikking stelt.
- Klant neemt passende maatregelen om de intellectuele eigendomsrechten van Leverancier te beschermen en misbruik te voorkomen.
- Klant verplicht zich tot geheimhouding van de door Leverancier aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Klant verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze Overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.
Artikel 26. Geheimhouding
- Klant houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Leverancier ontvangt en alle andere informatie betreffende Leverancier waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan Leverancier schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel en betrokken derden de genoemde informatie ook geheimhoudt.
- De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die op het moment dat Klant deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door Klant van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
- waarvan Klant kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door Leverancier;
- die Klant van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan Klant te verstrekken; of
- die door Klant openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
- In het bijzonder houdt Klant uitdrukkelijk informatie over de inhoud, afgesproken voorwaarden en financiële vergoedingen voor de Overeenkomst met Leverancier strikt geheim. Deze geheimhouding betreft uitdrukkelijk ook de door Leverancier ontvangen offertes en facturen.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze Overeenkomst en voor een periode van vijf jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 27. Boetebeding
- Overtreedt Klant artikel 25 van deze leveringsvoorwaarden over intellectuele eigendomsrechten, dan verbeurt Klant ten behoeve van Leverancier een onmiddellijk opeisbare boete van EUR 500.000,00 (zegge: vijfhonderdduizend euro) voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van EUR 25.000,00 (zegge: vijfentwintigduizend euro) voor elke dag, een gedeelte van de dag daaronder begrepen, dat die overtreding voortduurt.
- Overtreedt Klant artikel 26 van deze leveringsvoorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt Klant ten behoeve van Leverancier een onmiddellijk opeisbare boete van EUR 125.000,00 (zegge: honderdvijfentwintigduizend euro) voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van EUR 10.000,00 (zegge: tienduizend euro) voor elke dag, een gedeelte van de dag daaronder begrepen, dat die overtreding voortduurt.
- De in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boetes zijn ongeacht of de overtreding aan Klant kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde boetes doet geen afbreuk aan de overige rechten van Leverancier waaronder zijn recht om naast de boete een schadevergoeding te vorderen.
Artikel 28. Vrijwaring
Klant vrijwaart Leverancier tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Leverancier geleverde producten en/of diensten.
Artikel 29. Klachten
- Klant dient een door Leverancier geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen Klant redelijkerwijs van de Overeenkomst mocht verwachten, dan dient Klant Leverancier daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- Consumenten dienen Leverancier uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
- Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Leverancier in staat is hierop adequaat te reageren.
- Klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een Overeenkomst tussen Partijen.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Leverancier gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 30. Ingebrekestelling
- Klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Leverancier.
- Het is de verantwoordelijkheid van Klant dat een ingebrekestelling Leverancier ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 31. Hoofdelijke aansprakelijkheid Klant
Als Leverancier een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die Overeenkomst aan Leverancier verschuldigd zijn.
Artikel 32. Aansprakelijkheid Leverancier
- Leverancier is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze Overeenkomst, tenzij Leverancier de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.
- Indien Leverancier aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van de Overeenkomst.
- Leverancier is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- In het geval dat Leverancier een schadevergoeding verschuldigd is aan Klant, bedraagt de schade niet meer dan het reeds ontvangen honorarium, met een maximum van EUR 5.000,00 (zegge: vijfduizend euro). Bij opdrachten met een looptijd van langer dan een half jaar geldt een verdere begrenzing tot maximaal het declaratiebedrag over de laatste 6 maanden, met een maximum van EUR 5.000,00 (zegge: vijfduizend euro).
- Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiend uit of verband houdende met de uitvoering van de Overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald.
- De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als Leverancier aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door Leverancier bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
- Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van Leverancier voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Leverancier, zijn leidinggevende of ondergeschikten.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de Overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 33. Vervaltermijn
Elk recht van Klant op schadevergoeding van Leverancier vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 34. Recht op ontbinding
- Klant heeft het recht de Overeenkomst te ontbinden wanneer Leverancier toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Leverancier niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Leverancier in verzuim is.
- Leverancier heeft het recht de Overeenkomst met Klant te ontbinden, indien Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Leverancier kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat Klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Artikel 35. Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Leverancier in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van Klant niet aan Leverancier kan worden toegerekend in één van de wil van Leverancier onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van Klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Leverancier kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend:
- noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.);
- wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden;
- onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; en
- computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Leverancier één of meer verplichtingen naar Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Leverancier er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen Partijen de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- Leverancier is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 36. Wijziging
- Leverancier is gerechtigd deze leveringsvoorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal Leverancier zoveel mogelijk vooraf met Klant bespreken.
- Een consument is gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de leveringsvoorwaarden de Overeenkomst op te zeggen.
Artikel 37. Overgang van rechten
- Rechten van Klant uit een Overeenkomst tussen Partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Leverancier.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 38. Vervanging bij nietigheid
Indien deze leveringsvoorwaarden nietige bepalingen bevat, leidt dit niet tot nietigheid van de overige bepalingen in deze leveringsvoorwaarden. De nietige bepaling zal worden vervangen door een rechtsgeldige bepaling die zo veel mogelijk overeenkomt met de bedoelingen van Partijen bij de nietige bepaling.
Artikel 39. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze leveringsvoorwaarden is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Leverancier is gevestigd/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen Partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Artikel 40. Slotbepalingen
- Aan de opschriften bij de artikelen komt geen zelfstandige betekenis toe.
- Behoudens schriftelijke kennisgeving door één der Partijen aan de andere Partij ter zake een adreswijziging, gelden in de Overeenkomst genoemde kantooradressen van Partijen als adressen aan welke Partijen rechtsgeldig jegens elkaar kennisgevingen kunnen richten.
- Deze leveringsvoorwaarden bevat alle afspraken die tussen Partijen terzake van de verrichting van de Opdracht zijn gemaakt. Deze leveringsvoorwaarden treedt in de plaats van alle mondelinge en/of schriftelijke afspraken tussen Partijen ter zake de Overeenkomst.
- Wijzigingen in of aanvullingen op de bepalingen van de leveringsvoorwaarden worden na wederzijds akkoord tussen Partijen van kracht door middel van een door beide Partijen ondertekend schrijven, dat aan de Overeenkomst wordt gehecht en daarvan wordt geacht deel uit te maken.
- In alle gevallen waarin de onderhavige leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden of Overeenkomst niet voorziet, beslist Opdrachtnemer.
- Leverancier verklaart op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten, facturen en leveringen van diensten en/of goederen zijn eigen leveringsvoorwaarden van toepassing, waarbij hij deze leveringsvoorwaarden aan Klant ter hand heeft gesteld. Tegelijkertijd verklaart Klant de leveringsvoorwaarden van Leverancier te hebben ontvangen en met alle bepalingen in te stemmen. Klant zal haar eigen algemene voorwaarden niet van toepassing verklaren. Klant verklaart en accepteert dat uitsluitend de algemene voorwaarden van Leverancier van toepassing zijn.
- Door acceptatie door Klant van een uitgebrachte offerte door Leverancier, verklaart Klant dat zij de inhoud en de gevolgen van deze leveringsvoorwaarden heeft begrepen en daarmee met alle bepalingen in deze leveringsvoorwaarden instemt.